Rewal – Dźwirzyno na rowerze

Zachodnie wybrzeże Polski całkiem dobrze nadaje się do zwiedzania linii brzegowej Bałtyku na rowerze. Ciężko jednak znaleźć informacje w internecie o przebiegu samych tras, a tym bardziej praktycznych informacji. W kolejnych dwóch postach postaram się opisać dwie trasy jakie zrobiłem w pierwszej połowie 2017 roku, za każdym razem startując z Rewala. Rewal wybrałem nieprzypadkowo – to mniej więcej połowa drogi pomiędzy Międzywodziem na zachodzie, a Dźwirzynem na wschodzie, a więc między miejscowościami, które miały stanowić graniczne punkty moich wycieczek.

Z Rewala zarówno w jedną, jak i w drugą stronę jest prawie dokładnie 30 km, na dodatek w większości po płaskim terenie, a więc trasy te nadają się idealnie na całodzienne wycieczki. Tempem spacerowym (średnio ok. 15 km/h) oraz uwzględniając krótkie przerwy na zdjęcia i dłuższe na jedzenie oraz odpoczynek, przejechanie każdej z tras (tam i z powrotem) powinno zająć ok. 6 godzin. Warto także wspomnieć, że każda trasa daje pewne alternatywy w jej pokonywaniu, więc w obydwie strony wcale nie trzeba jechać dokładnie tak samo.

Dodatkowo starałem się jechać trasami bezpiecznymi dla rowerzystów, a więc tylko ścieżkami rowerowymi wydzielonymi od jezdni oraz dedykowanymi ścieżkami rowerowymi, jak również ścieżkami leśnymi. Generalnie starałem się trzymać jak najbliżej wybrzeża i przez 90% trasy jest to jak najbardziej możliwe. Poruszałem się na rowerze górskim, ale przejechanie trasy nawet na rowerach wycieczkowych z wypożyczalni nie powinno być problemem.

Zobacz także drugą trasę: Rewal – Międzywodzie na rowerze

Przebieg trasy: Rewal – Niechorze – Pogorzelica – Mrzeżyno – Rogowo – Dźwirzyno (i z powrotem).
Długość trasy: ok. 60 km (30 km w jedną stronę).
Szacowany czas przejazdu: 6 godzin (3 godziny w jedną stronę).
Nawierzchnia: asfalt, szuter, kostka brukowa, niewielkie odcinki ścieżek leśnych.
Przebieg trasy: głównie szlakiem czerwonym oraz miejscami trasą rowerową R10.

000-Rewal - Dzwirzyno - Rewal-Rowerem

Przebieg trasy Rewal – Dźwirzyno – Rewal

Zaczynając z Rewala sugeruję kierować się ścieżką rowerową biegnącą wzdłuż ul. Łokietka. Na końcu drogi skręcamy w prawo w ul. Klifową, która prowadzi już aż do Niechorza. To niestety pierwszy i jedyny dłuższy odcinek biegnący wzdłuż drogi (1,5 km). Jest to jednak droga boczna łącząca Rewal i Niechorze, pełna turystów na poboczach, z ograniczeniem prędkości do 30 km/h oraz niewielkim natężeniem ruchu samochodowego. Już po chwili po prawej mijamy cmentarz, a za kilka minut po lewej zobaczymy pierwszy punkt, gdzie warto stanąć na chwilę – latarnię morską w Niechorzu.

00-Latarnia-Niechorze

Latarnia w Niechorzu

Za latarnią, gdy asfalt skręca w prawo, skręcamy w lewo w szutrową drogę i za chwilę w prawo kierując się do parku miniatur latarni morskich. Ulicą Ludną w dół zjeżdżamy do centrum Niechorza. Na końcu drogi skręcamy lekko w lewo i ponownie włączamy się na chwilę do głównej drogi. Po 200 metrach miniemy po prawej jednostkę OSP, a po kolejnych 200 metrach dojedziemy do parkingu przy stacji kolejki wąskotorowej. Skręcamy w prawo i przez parking  wjeżdżamy na ścieżkę rowerową prowadzącą wzdłuż torów w kierunku Pogorzelicy.

Ścieżka Niechorze - Pogorzelica

Ścieżka Niechorze – Pogorzelica

Jadąc tą ścieżką bardzo szybko miniemy “od zaplecza” Niechorze oraz Pogorzelicę. Z drugiej strony będziemy mogli podziwiać rezerwat przyrody oraz Jezioro Liwia Łuża. Gdy ścieżka rowerowa dotrze do głównej drogi przejeżdżamy na drugą stronę i kierujemy się lekko w lewo na betonową drogę (uwaga, NIE skręcamy w prawo gdzie odbija inna ścieżka rowerowa). Za chwilę skończą się zabudowania i wjedziemy do lasu, a po 2 km staniemy przed pierwszym ważnym wyborem.

Rozwidlenie ścieżki Pogorzelica - Mrzeżyno

Rozwidlenie ścieżki Pogorzelica – Mrzeżyno (ścieżka szutrowa)

Rozwidlenie ścieżki Pogorzelica - Mrzeżyno (ścieżka betonowo-brukowa)

Rozwidlenie ścieżki Pogorzelica – Mrzeżyno (ścieżka betonowo-brukowa)

Tu trasa przebiega dwoma alternatywnymi drogami. Możemy jechać dalej prosto po betonowych płytach oraz bruku lub skręcić w prawo i jechać stosunkową nową, szutrową ścieżką rowerową. Trasa po betonie i bruku ma ok. 6 km i biegnie cały czas szczytem klifu, wzdłuż płotu ogradzającego teren wojskowy.

Ścieżka Pogorzelica -Mrzeżyno (po betonie)

Ścieżka Pogorzelica -Mrzeżyno (po bruku)

Trasa przez las ma ok. 7 km i biegnie z drugiej strony wspomnianego terenu wojskowego.

Ścieżka Pogorzelica -Mrzeżyno (lasem)

Obie drogi ostatecznie spotkają się w tym samym miejscu – prawie przy punkcie widokowym, w którym polecam zrobić sobie dłuższy postój. Znajdują się tu stoły, zadaszenie, ławki i stojaki na rowery. To jednocześnie około połowa drogi do Dźwirzyna.

Ścieżka Pogorzelica -Mrzeżyno (punkt widokowy)

Z punktu widokowego kierujemy się dalej ścieżką betonową w kierunku Mrzeżyna, mając morze cały czas po lewej stronie. Stąd już nie sposób się zgubić, bo ścieżka od tego miejsca jest dość dobrze oznakowana. Po chwili znaki skierują nas w prawo do lasu.

Ścieżka Pogorzelica -Mrzeżyno (skręt w prawo w las)

Następnie z lasu w lewo ponownie na drogę betonową, a następnie znowu w prawo do lasu. Tu na skrzyżowania znajduje się kolejny punkt postojowy dla rowerzystów. Stąd ścieżką leśną wzdłuż ogrodzenia kolejnego obiektu wojskowego dojedziemy do brukowanej drogi.

Ścieżka Pogorzelica -Mrzeżyno (leśny odcinek)

Skręcamy w prawo na ścieżkę rowerową biegnącą wzdłuż drogi.

Ścieżka Pogorzelica -Mrzeżyno (ścieżka wzdłuż drogi)

Ta ścieżka doprowadzi nas już wprost do portu w Mrzeżynie i mostu, który pozwoli nam przejechać na drugą stronę Regi.

Port w Mrzeżynie

Po przejechaniu mostem na drugą stronę Regi na rondzie skręcamy od razu w lewo do centrum miejscowości. Tu istotne, aby poruszać się bocznymi uliczkami, a nie główną drogą, która prowadzi na Kołobrzeg – natężenie ruchu jest tu duże i droga nie jest bezpieczna dla rowerzystów. Gdy będziemy jechać w centrum wzdłuż wydm, ostatecznie powinniśmy wjechać na ulicę Wypoczynkową przejechać obok ośrodka Marina. Za ośrodkiem droga się skończy i przejdzie w leśną ścieżkę. Omijamy barierkę i dalej lasem jedziemy w kierunku Rogowa. Ostatecznie ścieżka zaprowadzi nas do głównej drogi, ale w momencie gdy wyjedziemy z lasu, tuż po lewej stronie zobaczymy tablicę z nazwą miejscowości (Rogowo), a zaraz za nią rozpoczyna się ścieżka rowerowa, która przez Rogowo poprowadzi nas już aż do samego Dźwirzyna. Za Rogowem możemy jeszcze stanąć po prawej nad jeziorem Resko Przymorskie z widokiem na farmę wiatrową na przeciwległym brzegu.

Jezioro Resko Przymorskie w Rogowie

Stąd już tylko 2 km do Dźwirzyna, gdzie korzystając z lokalnej gastronomii można zrobić dłuższy postój. To prawie dokładnie 30 km od Rewala i jeśli wracamy tą samą drogą – połowa naszej trasy.

Wjazd do Dźwirzyna

Z powrotem dla urozmaicenia możemy wybrać alternatywną drogą od punktu widokowego za Mrzeżynem i np. zamiast lasem pojechać po bruku (jest z górki więc odcinek szybko będzie za nami). Także wzdłuż Pogorzelicy i Niechorza można pojechać np. przez miasto, zamiast ścieżką rowerową wzdłuż trasy kolejki wąskotorowej.